Friday, June 24, 2016

Nu är midsommarchampagnen tradition

Midsommarafton. Kan inte påstå att det varit något avancerat firande. Eller något direkt firande överhuvudtaget. Midsommarfest har ju mitt lilla gäng här i stan inte haft på några år sedan folk började skaffa egna familjer och sånt, och mina föräldrar har varit bortresta så det har inte varit något med familjen heller. Ganska skönt på sitt sätt. Så jag har tagit det lugnt under dagen, och under eftermiddagen och kvällen har jag lagt på den tradition jag startade förra året (då visserligen på midsommardagen, men eftersom jag inte behövde gå ner till föräldrarna och äta midsommarmat i år tog jag det idag den här gången) och ägnat mig åt champagne, chanson et chocolat. Helt enkelt att dricka champagne, lyssna på fransk musik (och lite senare Summer Party-spellistan) och äta ett par små bitar mörk choklad (som till skillnad från vad många tror funkar riktigt bra ihop med champagne). Synnerligen trevligt.

Kan inte säga att jag hängt på balkongen, men när solen tittade fram å seneftermiddagen ställde jag mig där ute en liten stund, och sen har jag klivit ut ett par gånger under kvällen för svalka mig. Det är lite småvarmt här inne kan man säga.

Senare inatt kan jag även ägna mig åt den gamla midsommartraditionen att följa NHL-draften. Är ett par år nu när draften legat någon vecka före eller efter midsommar, men i år är den tillbaka på det datum den hör hemma. Fast senaste åren har jag också lagt mig till med vanan att kliva ut på balkongen och möta gryningen (och se folk vingla hem) på natten mellan midsommarafton och midsommardagen, så vi får väl se vilken tradition/vana som väger tyngst. Kanske går att kombinera.
Hur som helst tror jag att Alexander Nylander kommer gå som sjua i draften.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home