Monday, August 08, 2016

Genomlugnt

En genomlugn dag får man säga. Har inte hänt särskilt mycket spännande alls. Det mest spännande är väl att jag var på Maxi en sväng på eftermiddagen, och det är ju inte alls särskilt spännande. När man tänker efter är det nog rentav ganska ospännande.

Eftersom det ändå inte var mer än någon timme efter när jag vanligtvis går och lägger mig stannade jag uppe och tittade på fjärilsfinalen igår. Insåg då hur mycket jag saknar SVT som kanal för OS-sändningarna. Simning ska bara kommenteras av Staffan Lindeborg, annars blir det liksom inte på riktigt. Sedan tycker jag att hela sändningen hade vissa brister. Det var ett jäkla hattande mellan tävlingen och studion. Fan, visa tävlingen rakt av och låt kommentatorerna sköta sitt så kan det gås till studion när passet är över. Se och lär av hur SVT brukar lägga upp det hela när de sänder mästerskap i simning. Att det ska klippas till studion för att de ska säga att Sjöström är fantastisk och dricka bubbel ur plastglas blir bara fånigt. Dessutom respektlöst mot de som tävlar i och de som vill se de lopp som pågick medan det istället visades bilder från studion. För att inte tala om i eftermiddags när en pingismatch tog slut tidigare än de räknat med och de istället för att klippa till någon annan tävling som pågick (vill minnas att det pågick både tyngdlyftning och rodd med svenskt intresse vid tillfället) visade ett reportage som visats åtminstone ett par gånger förut. Kan ju inte ha varit skitsvårt att låta sändningen från någon av alla 37 betalkanaler gå ut i TV10 också.
Nej, OS tillbaka till SVT tack. Lägg ner Doobidoo och Allsång på Skansen och Vinterstudion om det är vad som krävs, eller höj TV-licensen, men se till att få hem OS.

Det är märkligt egentligen. Under vinter-OS senast tyckte jag Viasat överraskade positivt och skötte sändningarna bra. Det tycker jag inte att de gjort hittills i år. Av det jag har sett har det ofta känts ofokuserat och som att det saknats en röd tråd. På sina håll snudd på amatörmässigt. Förstår inte hur man kan gå ner sig så på bara ett par år.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home