Monday, September 17, 2018

Dålig uppslutning

Så var alltså på det där mötet i bostadsrättsföreningen idag. Det gick som väntat klart smidigt. Tog väl kanske fem minuter att klara av dagordningen, plus ett par minuter för ett par extra saker som togs upp på slutet. Allt som allt tror jag det tog en kvart från att jag gick hemifrån tills jag var tillbaka igen. Klart behändigt format.
Dock kommer det behöva sammankallas en till extrastämma för att beslutet om att godkänna (den minimala) ändringen i stadgarna ska bli giltigt. Detta eftersom vi inte var i närheten av att vara samtliga medlemmar i föreningen på plats. Vi var, om jag minns rätt, tolv stycken (inklusive styrelsen). Av 48. Det tycker jag faktiskt är ganska dåligt. Att en och annan har förhinder på grund av kvällsjobb eller andra åtaganden ser jag inte som något anmärkningsvärt, men jag tvivlar på att tre fjärdedelar av de röstberättigade hade sådana förhinder. Att inte gå på ordinarie föreningsstämman är en sak, det brukar inte jag heller göra då jag tycker att den dagliga driften verkar fungera och det faktiskt är ganska tråkigt att sitta och lyssna på verksamhetsberättelser och frågor om ansvarsfrihet och allt vad det är. Men när det som nu uttryckligen meddelas att alla behöver närvara för att det annars kommer krävas ytterligare en extrastämma, då tycker jag faktiskt att det är en smula respektlöst att inte infinna sig om man inte har förhinder. Inte minst mot styrelsen som så att säga håller i arrangemanget, de lär väl ha bättre saker för sig än att dra ihop ytterligare ett möte om samma fråga, men också mot oss som såg till att masa oss dit. Då får man faktiskt offra de där fattiga minuterna det tar och visa lite god vilja.

Dagen i övrigt? Inga större sensationer. Matiné, promenad, det gamla vanliga liksom.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home