Sunday, January 13, 2019

Ja eller nej? Sedan julade jag av

Om jag tror at V kommer rösta nej till S uppgörelse med C och L? Nja, spontant skulle jag gissa att V får en eller ett par symboliska eftergifter varpå de lägger ner sina röster. Då kan de gå ur det med något sånär högburet huvud och ändå inte riskera att ge Kristersson eller SD öppen väg till makten. Blir det inga sådana eftergifter eller liknande, då vete däremot katten om det inte blir nej.
Om jag vill att V ska rösta nej? Jag vet faktiskt inte. Jag kan se goda (och för den delen även dåliga) argument såväl för som emot båda ståndpunkterna. Hur som helst tycker jag att det är väldigt bra att de spelar ut det kortet och på så sätt markerar mot den genuint urusla politik överenskommelsen i fråga innehåller.
Ska man vara en smula konspiratoriskt lagd kan man väl annars tänka sig att det här är just den utveckling Lööf och Björklund väntat sig, och att de kommer ta ett eventuellt nej från V som en ursäkt för att trots allt släppa fram en ren högerregering.

Annars kan man rent krasst se det som att ett nej från V mycket väl kan vara det bästa som kan hända S på längre sikt. För som jag var inne på häromdagen, regerar S med den politik överenskommelsen innehåller finns en uppenbar risk att de backar rejält i nästa val.


Dagen i övrigt har varit förhållandevis ospektakulär. Har julat av lägenheten här under kvällen. Blir alltid lite tomt när man gjort det. Särskilt där pyntet stått såklart. Känns som att det fattas något där. Sedan är det ju alltid mycket roligare att jula på än att jula av. Det är ju sedan gammalt.
Även såklart druckit säsongens sista julmust. Ett glas av Nygårdas bourbonfatslagrade blev årets säsongsavslutare. Fem stycken blev det annars kvar i backen. De kommer ställas ner i förrådet för att sparas till nästa säsong. Vem vet, kanske kommer jag rentav glömma bort dem och hitta dem som en glad överraskning framemot senhösten. Så blev det ju i år.
Avjulat som det är sitter dock ännu ljusslingan och elljusstaken kvar. De kommer helt traditionsenligt att släckas vid midnatt. Plockas sedan ned imorgon. Att släcka dem vid midnatt blir liksom en fin markering för julsäsongens definitiva slut. Då är tjugondag knut slut, och så också julen för den här gången. Slingan och ljusstaken var det första som plockades fram där vid första advent, och körs också ända in i mål. Tycker ändå att det finns en fin symbolik i det.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home