Friday, June 12, 2020

Alla dagar blir i går

Blev inte väckt av några studenter i morse. Gick förbi ett gäng, men de var förhållandevis oskräniga så hade jag inte redan varit vaken hade jag nog missat dem. Tråkigt för dem att allt är som det är runtomkring. Begränsat utspring, inget flakåkande. Det blir ju inte riktigt samma grej. Var dock en del som åkte runt i egna bilar på stan, vissa verkade rentav ha gått ihop några stycken och hyrt limo. Fint ändå att de hittade någon sorts lösning. Hoppas de får fira ordentligt i kväll. Även om det inte blir den där stora studentfesten så åtminstone klassvis.
Jag och en kompis har ju de senaste åren ofta brukat gå ut en sväng den kväll det varit studenten. Inte på studentfesten såklart, det hade ju bara varit konstigt, men det har oftast brukar vara en kväll med mycket folk ute och bra drag på de flesta ställen. I år blir det dock ingen utgång, inte ens ner till puben. Det hade varit kul såklart, men jag har ju varit där ett par helger i rad innan den här, och polaren jag brukar gå ut på krogen med har hållit sig hemma sedan viruset dök upp. Så då får det vara till någon annan gång, och det är ju inte sista gången det tas studenten. Det gör det ju även nästa år, och nästa, och nästa osv. Fast hade jag fått en förfrågan är det nog extremt sannolikt att jag hade tackat ja.

För egen del har jag ju annars en tendens att bli en smula sentimental när jag ser firande studenter. Påminns om ungdom och en tid som gått förlorad, tänker på hur tiden går och hur de tror att de är färdiga men det i själva verket är nu det börjar. Ni fattar vilken typ av känslor jag menar.
Hade jag varit rektor och skulle hålla tal på en studentavslutning, fan vet om jag inte hade citerat Kentlåten Thinner i så fall. Är ni inte bekanta med låten (vilket ni borde vara) får ni själva leta upp texten och fundera på varför.

Har annars haft en rätt chill dag. Bra promenadväder i dag också. Varmare än vad det är nu tycker jag inte det behöver bli. Strax över 20 är fullt tillräckligt.
Men har väl typ läst, druckit ett glas vin, lyssnat på musik. Blev ombedd att skriva ytterligare en kort text. Fick dock inte underlag till den förrän framåt kvällskvisten så den tänkte jag skriva i morgon. Vet på ett ungefär vad jag ska skriva och det ska vara ganska kort så det lär inte ta särskilt lång tid.
Har faktiskt inte suttit på balkongen i dag. Fick ingen riktigt feeling för det. Men klev ut en stund nu under kvällen, stod där med ett glas vin i handen. Det var inga större fel.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home