Monday, March 27, 2023

Nostalgiväckande fynd

Fick ett ryck och rotade igenom kartongerna i förrådet för att se om där fanns något som kunde vara värt att sälja på auktion. Det gjorde det inte, men jag hittade min gamla studentmössa och blev nostalgisk för ett ögonblick. Den luktade precis som den gjorde då.

Under kvällen har jag suttit och läst. En bok som utspelas på en plats jag är någorlunda välbekant med fast för närapå hundra år sedan. Slog mig hur svårt det är att föreställa sig en plats man känner till på ett annat sätt än hur det ser ut i dag. Gatubeläggningen, trafiken. Man kommer på sig själv med att för sin inre blick se en man i tjugotalskläder promenera bland moderna bilar och glasfasader i bottenplanens butikslokaler. Det trots att jag ser en hel del äldre film och har en någorlunda bild av hur gatubilden kunde te sig.

I kartongen med mössan låg även ett par kvitton från den kvällen. Shots och öl. 39 kronor för en trea. Priserna har gått upp.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home