Tuesday, August 01, 2023

Den lättsinniga frihetens slutspurt

Ytterligare en lugn dag. En tur ner på stan. Lite läsning. En öl, givetvis. En film här under kvällen. Man får försöka krama ur så mycket det går nu när slutet på ledigheten nalkas allt fortare. Har noterat att butikerna börjat ställa fram kollegieblock. Finns alltid något lite vemodigt över det. En symbol för att den ljuvligt lättsinniga friheten snart är över.

Tänk, för 20 år sedan var det bara veckor kvar tills jag skulle påbörja mitt sista år på gymnasiet. Just det har jag inga direkta minnen av, men så mycket som hänt sedan dess. Jag genade över gården vid min gamla gymnasieskola härom dagen, och trots allt känns det inte så jävla längesedan man hängde där. Ung som man var, kanske inte oförstörd men synnerligen oerfaren och ovetande om livet och framtiden. Kanske är det som det heter i sången att man minns den man var med förakt och lite hat, men jag känner också stor ömhet för den där blyge pojken. Densamma, fast annorlunda.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home