Saturday, December 30, 2023

Facit 2023

Årets album: SMiSK – Salt i såren

Årets låt: SMiSK – Litar inte på dom

Årets rätt låt vann: Triumfen i ESC såklart.

Årets comeback: The Hives

Årets låttext: Antingen Supa hela natten, Flickvänsmaterial, Litar inte på dom, Hata dig själv älska Lidl eller Kroppen är toppen av SMiSK. Omöjligt att bara nämna en. Även Romys Weightless förtjänar ett omnämnade för hur den fångar känslan av att börja falla för någon.

Årets band: SMiSK

Årets artist: Romy

Årets bok som jag läst i år oavsett utgivningsår: Min dyra ögonsten av Marieke Lucas Rijneveld

Årets andra berömvärda böcker jag läst i år oavsett utgivningsår (i den ordning jag läst dem): Brott (Ferdinand von Schirach), De sju morden på Evelyn Hardcastle (Stuart Turton), Harlem Shuffle (Colson Whitehead), Vuxna män gör saker tillsammans (Linus Kuhlin), Verkligheten (John Ajvide Lindqvist), Amerikansk jord (Jeanine Cummins), Asfaltsland (S.A. Cosby), Återvändarna (Dulce Maria Cardoso), Shuggie Bain (Douglas Stuart), Swing it, Kai! (Ingela Hofsten), Den allvarsamma leken (Hjalmar Söderberg), Stacken (Annika Norlin).

Årets tv: På spåret och Cyklopernas land.

Årets tv-ögonblick: Janne vs. Bojan

Årets sportframgång: Ståhls jäkla kanonfinal.

Årets sportbesvikelse: BIK:s säsongsinledning.

Årets match: Den överraskande matchningen i februari.

Årets lyft: Nya datorn.

Årets grej: Att bli morbror, så fett.

Årets nykomling: Millie (aka Tutta) såklart.

Årets pinsammaste: Romina

Årets barnsligaste: Uffe K.

Årets lag: BIK Karlskoga

Årets bar: Red Brick, alltid.

Årets idrottsklubb: BIK, såklart.

Årets väder: Det fantastiska vintervädret nästan hela december.

Årets känsla: Sisådär.      

Årets lyx: Bellmanpunsch

Årets krönikör/kolumnist: Andreas Cervenka

Årets men vad sjutton nu då: När O’Learys plötsligt var helt dött lagom till sommaren.

Årets retrotittning: När jag tittade igenom allt med Killinggänget på SVT Play

Årets återupptäckt: Det kanske kommer en förändring

Årets lögn: När Håkan fick mig att tro att den här gången var det på riktigt.

Årets Thor Modéen: Tosse

Årets föreställning: Snedtänkt

Årets strumpor: De svartvitrutiga

Årets åldersnoja: Att det var lika många år sedan studenten som man var gammal då.

Årets volym: Varierande

Årets dejt: Öllunchen på Joans i våras var riktigt trevlig.

Årets besvikelse: Att det sket sig ändå.

Årets fest: Födelsedagsfesten.

Årets efterfest: Antingen den jag hamnade på i februari, eller den vid påsk.

Årets fylla: Den vid påskefterfesten, med födelsedagsfesten som god tvåa.

Årets bakfylla: Den jag först inte kände av, men som fick mig att skaka när jag tog mig ut på toaletten.

Årets minneslucka: Den jag inte fattade att jag hade förrän rätt sent dagen efter groggolottot.

Årets stressigaste: Någon gång på jobbet när mycket kommit samtidigt och det varit tight till deadline.

Årets slitigaste: I våras när det var extremt mycket på jobbet.

Årets mat: Middagen på Gattet.

Årets grogg: Lättgroggen på midsommar

Årets punsch: Ruderts

Årets öl: Fullers Vintage Ale

Årets godis: Mitt julgodis.

Årets spel: Reversi.

Årets avgå alla: Gånglösningen vid Ekebyrondellen.

Årets fail: Regeringens så kallade klimatpolitik.

Årets bluff: Swappies värderingar.

Årets krigarinsats och pannben: Ella Laines insats i gången på Finnkampen.

Årets köp: Stylophonen eller nya telefonen.

Årets skivköp: She came fron Hungary

Årets ortsnamn: Väglösa

Årets falska marknadsföring: Att det namnet till trots inte bara fanns en väg utan rentav en korsning i Väglösa.

Årets inredningsdetalj: Bilden på Millie jag fick i julklapp.

Årets prestation: Att jag lyckades skruva ihop skänken.

Årets instrument: Stylophone, givetvis

Årets resa: Stockholm i september var trevligt, och också den enda fritidsresa jag gjorde i år.

Årets promenad: Hem genom sommarnatten.

Årets långpromenad: De 23 000 stegen i Stockholm

Årets platser jag aldrig tidigare besökt: Diverse småställen ute i skogen.

Årets text i Mnytt: Min nyårskrönika

Annat bra 2023: Året på bondgården eller vad sjutton det hette på SVT. R. Eau-de-vie-natten. Bilden jag tog på mig själv i midsomras. Oväntade möten vid bardisken. Bebisgos. Finnkampen. Att känna att man vet vad man håller på med. Att ha lärt känna S. Kent. Nerudas Frågornas bok. Norstatmynt. Mina nya cardigans. Eftermiddagsöl på uteserveringen. Håkans album. Hata dig själv älska Lidl-t-shirten. Ögonblicken när sista texten före sommaren var lämnad. Chappell Roan. Hångel. När jag lyckades göra någon på internet glad. Promenaden längs sjön. Amaretto. Filmeftermiddagar. Nya glasögonen. Fredagseftermiddagar. Roliga hattar. Kontrapunkt. Arvet från farmor. Dalmatin. Stämningen på Finnkampen. Caledonian. Snedtänkt. Uteätning. Shawarma special. Den förhållandevis svala sommaren. Hata Örebro-ramsan i Nobelhallen. David Dencik hos Bergfeldt. Jonatan Unges framtoning. Diverse utekvällar. Strepsils. Vulkanpizzan på nyårsdagen. Our flag means death. Middagar på krogen. Ledighet. French 75. Antalet dagliga steg. Bortjobbandet av påskgodismagen. Skinny jeans. Vitlökspulver. Rosta hasselnötter. Och en massa annat gött jag inte kommer på just nu.

Annat dåligt 2023: Mitt (obefintliga) kärleksliv. Att morsan blev dålig och åkte in på sjukan. Natoprocessen. De nya korkarna på mjölkpaketen. Hypokondrin under hösten. Hamas. Israels agerande i Gaza. Högern i stort. Johan Pehrson. Det allt råare samhällsklimatet. Den grasserande fascismen. Diverse högertomtar på sociala medier (ingen nämnd, ingen glömd). Sossarna. Riksbanken. Att presentationstexten på Tinder inte kan vara bara 100 tecken längre. Att SVT:s matinéer bytt dagar. Det nya mediestödet. Övervakningssamhället. Elon Musk. SD. Förslaget om bostadshus på andra sidan Boängsvägen. Oklara besked. Det omständliga i att behöva åka till Örebro för att fixa nytt bank-id. Fartdårar och andra idioter i trafiken. Uteblivna matchningar. Ghostningar. Kliande händer. Travis Kelce. De rika. Förkylningar i allmänhet. Förkylningen som kröp sig på en utekväll och den som slog till lagom till nyår i synnerhet. Trumman på träningsmatcherna. Lena Andersson. Konstig stämning. Att puben ska byta ägare. Lövblåsar utanför sovrumsfönstret. Hettan och torkan i juni. Diverse motståndare till BIK. Omöjligheten i att slå Agerhäll-Fritzon i På spåret. Trötta solon på bluesfestivalen. Att fri surf på sociala medier försvann mer eller mindre i tysthet. TV4:s köp av Bäst i test. Visitationskravet. Gubbvakna. Putins Ryssland. Att man inte fick se när det kladdades olja i pannan på Charles. Och massa andra värdelösa grejer jag inte kommer på just nu.


0 Comments:

Post a Comment

<< Home