Friday, October 11, 2013

En lugn fredag

Har inte gjort särskilt mycket idag. Hade tänkt skriva färdigt den där texten om Kalmaråren som vairt på gång ett tag, men jag kom mig inte riktigt för. Istället gick jag upp en kort vända på stan för att handla mjölk, jag tittade på Seinfeld, och sen satte jag mig i soffan och läste tidningen noggrant samtidigt som jag lyssnade på musik. Just att sitta i soffan och läsa tidningen noggrant har blivit något av en fredagstradition. Från början kommer det ifrån att jag på fredagar hade vanan att äta middag lite senare än vanligt (och då oftast framför tv:n). Då blev det liksom att det fanns tid över på eftermiddan, och då slog jag mig ner i soffan och läste tidningen istället för att läsa tidningen medan jag åt. Sen blev det där lite av en vana på fredagseftermiddagarna, och nu är det nästan en del av fredagskänslan. Först nöjesdelen, sen sporten, sen nyhetsdelen och så Klick på slutet (ibland läses dock Klick först, det är inte jättenoga). Är det någon dag jag absolut vill ha en papperstidning så är det på fredagar. Det hör liksom till. Det är en del av ritualen. Och att jag då också köper Klick hänger kvar sedan Puls var Aftonbladets fredagsbilaga, det ska helt enkelt vara en bilaga på fredagar för att det ska vara på riktigt.

Inte sällan har fredagseftermiddagarnas tidningsläsande ackompanjerats av ett glas vin (och en gorbys om jag bestämmer mig för sen middag). Nu har det dock inte blivit så de senaste veckorna sedan jag flyttade, tröskeln för att dricka vin (och då särskilt eftermiddagsvin) blir liksom lite högre när man är hemma hos föräldrarna. Riktigt varför det blir så vet jag inte, men det är någon form av spärr där.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home