Thursday, June 25, 2026

Stelhet

Kom mig inte riktigt för att städa köket idag, det får blir imorgon istället. Däremot har jag både dammsugit och moppat golvat, så det var ju inte så illa. Annars har det väl varit en ganska vanlig dag. Jobbat och så. Finns inte så mycket att säga om det. Enligt en granne ska åtminstone en av måsungarna ha skuttat ner från granntaket nu. Skulle nog rentav kunna vara två för jag har bara sett en på taket idag. Har dock inte sett någon unge marken och inte heller märkt av att måsföräldrarna ska ha varit aggressiva mot folk i kvarteret. Så vi får väl se vart det tar vägen. Hur som helst börjar det närma sig att just de tre ungarna blir flygfärdiga. Senast till nästa helg borde de uppnått detta utvecklingssteg. Sedan är det ju andra ungar som kläckts senare så det dröjer väl ytterligare ett par veckor eller så innan det helt lugnar ner sig, men början på slutet av måssäsongen börjar i alla fall kunna anas.

Har annars blivit lite stel i korsryggen. Antar att det är bokkartongerna jag släpade på mellan förrådet och lägenheten häromdagen som gör sig påminda. Lyfte antagligen lite fel och, framförallt, för ouppvärmt. Ett par av kartongerna var dessutom rätt tunga så ja, det är vad det är. Får väl hoppas att stelheten går över snart bara. Blir ju liksom lättare att exempelvis knyta skorna då.

Fick förresten löfte idag att jag ska få (minst) en av de innestående lönerna senaste på fredag. Det hoppas jag verkligen att det håller. Annars kan det bli knepigt att betala räkningarna i tid. Förjäkligt att det ska vara så när jag tjänat ihop pengarna för längesedan och egentligen inte borde behöva tänka på pengar alls, men nu är det tyvärr så. Får hoppas att det där rätar upp sig så snart som möjligt, för man vill ju inte behöva snåla och oroa sig för ekonomin när man har semester. Det ska ju vara en sorglös och lättsinnig tid.

Tuesday, June 23, 2026

Skatter och sopor

Precis som planerat jobbades det vidare idag. Börjar verkligen närma sig slutet nu. Ser fram emot fredag eftermiddag när man aktiva semesterautosvaret på mejlen, hälla upp en liten semesterpunsch och andas ut inför sisådär en månads frihet och ledighet (eller som veckorna ligger rentav strax över en månad, lyxigt nog).

Gick också igenom ytterligare en låda från källaren idag. Gjorde ett par fina fynd, bland annat en frän liten grej farfar gjort som en födelsedagshälsning när jag fyllde 20 och som jag inte alls kom ihåg. Därtill en del gamla festivalarmband och annat småjox med affektionsvärde. Ska väl också sägas att det var en hel del som åkte i återvinningskassarna. En fjärrkontroll till en stereo som gick sönder strax före millennieskiftet exempelvis, en hel drös med gamla blandband (sparade ett par stycken jag har tydliga minnen av dock), ett bakstycke till en mobiltelefon jag hade för 20 år sedan. Ja ni vet, sånt där man samlar på sig och som blir kvar utan att man minns eller vet att man har dem. Man samlar på sig en del skit och souvenirer, som herr Joakim Berg skaldade för några år sedan.

En rätt udda grej jag hittade var ett sockerpaket från något café i Spanien med en bild av John Lennon (och ett citat av honom översatt till spanska) på förpackningen. Skräp egentligen, men hade inte hjärta att slänga det. Får se vad jag gör med det. Kanske finns någon Beatlessamlare eller nåt som vill ha det. Det är ju ändå ett ganska kuriöst föremål.

Funderar på att städa imorgon. Torka av köket, dammsuga, moppa golv. Det vore skönt att få gjort, och man är nog måttligt sugen att göra det när det ska bli knallvarmt framåt slutet av veckan. Vi får se om det hinns med helt enkelt.

Sånt schema skulle man ha

Relativt lugn dag. Jobb på förmiddagen, sedan förhållandevis fritt på eftermiddagen. Fick för mig att böjra lite smått med sommarens förrådsrensning under kvällen. Gick igenom ett par kartonger i det mindre förrådet. En del böcker, framförallt gammalt skolmaterial. Hittade bland annat ett schema från sista året på gymnasiet. Minns det inte alls men vårterminen i trean hade jag bara typ en timme lektioner på fredagarna. Började tio med klassråd, därefter svenska och sedan var skoldagen över 11:15. Förutsatt att det schemat verkligen stämmer så jäääävlar vilka goa fredagar. Så borde man alltid ha det. Inte bara fredagar för den delen.

Med det är hur som helst det mindre förrådet avklart, sånär som på att det är lite jox där nere som ska köras till återvinning vid tillfälle. Ett gäng kartonger och sånt som jag av oklar anledning sparat. Återstår då det större förrådet, det som kommer bli den verkliga utmaningen. Där är det riktigt fullt och riktigt rörigt. Men tanken är att ta det lite undan för undan under sommaren. Antar att man får börja närmast dörren och arbeta sig inåt. Så blir det förhoppningsvis mer utrymme och mer ordning där inne sedan. Det är i alla fall tanken. Planen är nog att ta upp sådär 2-4 lådor åt gången och gå igenom, med ambitionen att det blir färre lådor att bära tillbaka sedan. Skicka en del på loppis, något kanske rentav på auktion, och säkert en del till återvinning. Ser framförallt fram emot att bli av med de gamla innerdörrarna som står där nere, för de tar onödigt mycket plats. Vilket det för övrigt verkar vara fler som tycker med tanke på att det numer står en ansenlig mängd innerdörrar i vägen i gångarna där nere.

Imorgon är hur som helst planen att jobba vidare med lönearbetet. Och så får vi se vad det finns tid och ork till utöver det. Man ska inte planera för mycket.

Monday, June 22, 2026

Bubblande vin och fransk musik

Så det blev alltså champagne, chanson et chocolat-afton idag. Inte riktigt samma känsla som vanligt eftersom det ju lite är på fel dag, men trivsamt ändå. Bubblande vin och fransk musik är ju aldrig fel. Imorgon är det dock tillbaka till vardag och arbetslivet igen. Sista jobbveckan inför semestern. Har dock lyckats jobba på tillräckligt effektivt för att redan ha i princip allt för sommarnumret färdigskrivet, så om inget oförutsett inträffar bör det inte bli en alltför ansträngande sista vecka. Men i det här jobbet är det ju också alltid bäst att ta det säkra före det osäkra och utgå ifrån att någon oförutsett kommer inträffa.
Utöver drycken och musik har dagen varit lugn och skön. Sett ett par rullar här under kvällen, och vid lunchtid blev det både veckohandling och en rejäl promenad. Rätt skönt promenadväder idag faktiskt. Mindre varm och fuktigt än igår men soligt och sommarvarmt fast med en fläktande vind som gjorde att man inte blev alltför varm själv. Sov för övrigt väldigt gott natten till idag. Hade nog lite sömn att ta igen. Och känslan just nu är väl att jag nog kommer försöka komma i säng någorlunda i tid även ikväll så jag har den energi som behövs för att gasa på med det sista jobbet nu till veckan. Så får vi hoppas att det trillar in en lön under veckan också så jag kan betala mina räkningar i tid.

Saturday, June 20, 2026

Lite mycket lättgrogg

Det där att jag skulle må bättre än många andra idag sket sig ju. Blev nog ett par lättgroggar för mycket och klockan hann bli väldigt mycket innan jag gick och la mig, så för att göra en lång historia kort: jag var rätt bakis när jag kom ur sängen och en inte oansenlig del av dagen. Bestämde mig således att bryta traditionen och skjuta upp champagne, chansons et chocolat-aftonen till imorgon. Kände mig inte riktigt i form för det idag.

Var väl annars en ganska trivsam kväll igår. Om än rätt dimmigt på slutet. Osäker på exakt vad klockan var när jag gick och la mig men hade postat på sociala medier vid fem imorse så klockan bör ju ha varit lite mer ändå innan jag kom i säng. Då säger det sig väl självt att man inte varit toppenpigg denna midsommardag.

Tog en promenad på sena eftermiddagen. Oerhört varmt och kvalmigt, och med lite dagen efter i kroppen blev det inte direkt skönare att gå. Men fick ihop mina steg ändå, så det var ju bra. Det oväder det varnats för slog dock aldrig till här. Såg ut att ha kommit någon regnskur på förmiddagen men ingen åska eller skyfall. Skönt att slippa åskan.

Hörde att fotbollslandslaget åkte på storstryk. Såg inte matchen, känner mig ganska ointresserad och oberörd av fotbolls-vm den här gången. Jag noterar att det pågår, men inte mycket mer än så. Kollade på en film istället.

Friday, June 19, 2026

Midsommar 26

Midsommarafton. Har som brukligt varit ett tämligen stillsamt firande. Var nere hos föräldrarna och käkade lite midsommarmat. Nu dricker jag lättgrogg och lyssnar på Summer Party-listan. En Asfalt har det blivit också. Lär nog blir en Grosshandlargrogg vad det lider. Återstår att se om det blir någon dans (det tenderar ju att hända). Väldigt trevligt. Sedan ungdomens festande upphörde och jag sedermera flyttade in här är det ju så jag vill fira mina midsomrar. Framåt sena natten lär jag åter vända ut på balkongen en sväng, möta gryningen, kanske se någon snubbla hemåt och tänka att jag kommer må bättre än dig i morgon (ja, det är lite osympatiskt, ingen är felfri). I morgon fortsätter firandet med den årliga champagne, chansons et chocolat-aftonen.

BIK släppte ett nyförvärv igår. Harrison Blaisdell. En spelare jag vet absolut noll om utöver vad som går att läsa sig till på eliteprospects. Svårbedömd. Nordamerikaner, särskilt sådana som inte tidigare bevisat sig i Europa, är alltid något av en chansning. Kan bli dunder, kan bli en flopp. Förvisso trea i skytteligan i ECHL men utöver senaste säsongen inga superimponerande siffror genom karriären, så jag förhåller mig som med alla värvningar av den typen milt skeptisk tills motsatsen bevisats. Känns generellt som att vi gjort rätt många sådana lite lätt chansartade värvningar för topplatserna i laget. En hel del nordamerikaner som kan bli både flipp och flopp, hög uppsida men långt ifrån någon garanti att de kommer fungera i ligan. I mångt och mycket hänger vår framgång kommande säsong på att de värvningarna faller väl ut. Det och att målvaktsparet visar att det farhågor som kan finnas på förhand är obefogade.

Jag hoppas att det kommer in en back till, tycker vi känns lite tunna numerärt där och skulle gärna se en topp 3-back till. Men det lär vi väl bli varse med tiden om det kommer före säsongsstart eller om det plockas in något under vintern. I övrigt ska truppen så vitt jag förstår vara klar. Ändå lite överraskad hur årets silly varit. Hade trott att vi dels skulle få behålla någon eller ett par spelare till, men framförallt att vi med tanke på senaste säsongen och det läge vi borde haft att få sponsorer att pytsa in för en satsning skulle ha kunnat plocka in lite mer namnkunniga spelare, lite mer "säkra kort". Som jag var inne på kan den tilltänka spets vi tagit in vissa sig vara fantastiskt bra, men kan också floppa. Vi bör också komma ihåg att så hög andel av importer, i synnerhet transatlanter, har vi aldrig haft förut så vi vet inte hur det kommer påverka gruppen och klubben. Därtill har vi en tränare utan särskilt mycket rutin av att vara head coach på seniornivå. Vi är mitt i sommaruppehållet, det är tre månader till säsongsstart, men här och nu är känslan att det finns en rad osäkerhetsfaktorer inför kommande säsong. Det är mycket som behöver falla väl ut för att det ska bli en så lyckad säsong som många kommer förvänta sig efter vårens slutspel. Jag kan ärligt säga att jag personligen hade velat se en mer offensiv satsning och att man tydligt gått ut och sagt att man vill ha revansch för finalnederlaget för att få med sig både sponsorer och publik på tåget och kunna göra lite tyngre, säkrare värvningar. Med det sagt finns absolut potential för ytterligare en riktigt rolig säsong, men det kräver som sagt att de chansningar som gjorts blir mer flipp än flopp.

När man nu hör den i sitt rätt element kan konstateras att Summer Party-listan är fan jävligt bra.

Thursday, June 18, 2026

Summer Party 2026

Här är den nu, enligt tradition, Summer Party 2026.


Wednesday, June 17, 2026

Man anstränger sig för att slippa stress, så blir det stress ändå

Har jobbat på idag också. Har på det stora hela gått bra. Fast fick inte tag på den där på telefon, får se om jag får det imorgon eller om det trots min ansträngning att ha allt färdigt före midsommar kommer bli lite släpande jag fåt ta det i början av nästa vecka. Dök så klart också upp en grej till såhär i sista stund. Blir så trött på sånt. Det är liksom ingen idé att jag jobbar effektivt och planerat för att få allt färdigt i någorlunda god tid och slippa stress på slutet, för när jag gör det skiter det sig ändå för att det kommer någon extragrej på slutet. Men men, det hoppas jag också att det ska kunna bli gjort imorgon. Påtalade annars för chefen att jag behöver börja få min innestående löner utbetalda för annars kommer det bli kämpigt att kunna betala den här månadens räkningar. Den meningen är fan bisarr att ens behöva formulera med tanke på att jag jobbat och tjänat vid det här laget rätt mycket pengar som jag borde ha på kontot men som inte betalats ut. Det är faktiskt jävligt frustrerande att snåla och tänka på utgifter när man vet att man inte borde behöva göra det. Att det blir någon dag sent en enstaka gång, eller att de till och med dröjer en vecka vid något tillfälle för att det strulat till sig med fakturering eller den som sköter löner har blivit sjuk må väl vara hänt så länge man har en buffert. Men när man inte fått en lön i tid på nästan ett och ett halv år, och nu inte har fått lön på flera månader så att bufferten sakta men säkert eroderat bort, då har gränsen för vad som är okej passerats med råge. Förra årets två sista löner kom inte förrän långt efter årsskiftet, med resultat att jag dels fick högre restskatt än jag skulle ha fått, dels får betala mer till csn i år då jag förutsatt att jag får årets löner före årsskiftet (vilket väl i och för sig finns skäl att tvivla på) kommer ha en högre årsinkomst än jag annars skulle haft. Den senaste lön jag fick var för januari och den kom i mars eller april. Jag lever förhållandevis billigt, men inte så billigt att jag kan leva helt utan inkomst, och nu börjar gränsen för att det ska vara hållbart komma oroväckande nära. Fick dock löftet att jag skulle få åtminstone en av de innestående lönerna den här månaden. Jag hoppas verkligen han håller det.

Tror bestämt att jag behövde skriva av mig lite.

Utöver att göra färdigt så mycket jobb som möjligt imorgon är det också dagen då årets Summer Party-spellista görs offentlig. Den som är nyfiken kan hålla utkik här kring lunchtid imorgon. 100 låtar. Fem timmar och 51 minuter. Sammansatt för att kunna spelas från början till slut under någon av sommarens alla fester. Själv kommer jag om inget oförutsett inträffar spela den i sin helhet på midsommaraftons kväll, när jag dricker en lättgrogg eller två och solen sakta för en kort stund sjunker under horisonten.

Slog mig nu att jag behöver gå till Ica imorgon och kolla om de har sockerdricka. Det fanns varken på Konsum eller Willys, och man vill ju som variation på lättgroggen kunna blanda sig både en asfalt och en grosshandlare om andan skulle falla på.